Ügyfélbarátabb hozzáállásra szorítanák a közműcégeket

  • belföld
  • 2017.10.12
    14:48
  • MTI
Egyszerűbbé, gyorsabbá, átláthatóvá, olcsóbbá tennék a közművekkel kapcsolatos ügyeket. Hamarosan az országgyűlés elé kerül az ezt célzó a második versenyképességi törvény.

A kormány jelentősen gyorsítani akarja a közmű-engedélyezési eljárásokat, ez a gázcsatlakozások esetében akár 100 nappal, a villanynál 150 nappal is megrövidülhet a családok, a kis- és középvállalkozások számára - közölte Bartal Tamás, a Miniszterelnökség kabinetügyek koordinációjáért felelős helyettes államtitkára csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján.

A Könnyű közmű elnevezésű program keretein belül a Miniszterelnökség szeptember 26-án benyújtotta a második versenyképességi törvény tervezetét az Országgyűlésnek, a gazdasági bizottság pedig a héten támogatta a javaslatot. A törvénnyel

  • egyszerűbbé akarják tenni a gázkészülékcserét,
  • észszerűbbé a gázszolgáltatáshoz kapcsolódó vizsgálatokat, és
  • egységessé a számlázási folyamatokat az egész közműszektorban,
  • gyorsabbá a közművekkel kapcsolatos ügyek intézését,
  • magasabbá szolgáltatás színvonalát.

"Törvény szintjén fogjuk biztosítani azt az elvet, hogy a szolgáltatók vannak a fogyasztóért és nem fordítva.”

- mondta. Az intézkedések a következők lesznek:

  • Gázkészülékcsere esetében - ami a lakásban lévő gázvezetékrendszer kisebb átalakításával is járhat - nem kell majd az gázszolgáltató külön engedélye az üzembe helyezéshez, hanem a felelős tervező tud majd nyilatkozni a műszaki megfelelőségéről. Ezzel az államtitkár szerint időt lehet spórolni.
  • A gázellátás folyamatos biztosítása érdekében megszüntetik az eddigi gáztömörség-vizsgálatot, helyette a valós veszélyt jelentő gázszivárgást ingyenesen ellenőrzik majd. Ezzel elkerülhetővé válik, hogy a nem megfelelő gáztömörség miatt az őszi-téli hónapokban akár több hónapra is elzárják a gázszolgáltatást.
  • Egységessé teszik a közműszektorban a részszámlák kibocsátásának szabályait is. Egyszerre legfeljebb háromhavi számlát lehet majd kiküldeni és a fizetési esedékességet havonta egyenlően kell majd megállapítani.
  • Visszamenőlegesen megerősítik a díjmentesség törvényi garanciáit. Valamennyi közműre előírják, hogy a szolgáltató, az elosztó a csatlakozási igény befogadását nem tagadhatja meg, ha a csatlakozás valamennyi jogszabályi feltétele teljesül. Gáz- és villanycsatlakozások esetében az elosztó a csatlakozási igény teljesítését nem kötheti óvadék, letét, előleg, kötbér vagy más fizetési kötelezettség teljesítéséhez.
  • A gázcsatlakozások esetén egyértelművé teszik, hogy ha az elosztóvezeték hossza meghaladja a díjmentességi határt jelentő 250 métert, akkor a díjakat csak az e feletti részre kell megfizetni, a díjmentességet pedig több lakást vagy üzletet magában foglaló ingatlan esetében lakásonként, illetve üzletenként kell értelmezni.
  • Víziközmű esetében visszamenőlegesen bővítik a mentesség alá eső díjtételek körét: elengedik a kiszállási díjat, az igényfelméréssel és az igénybejelentés feldolgozásával, elbírálásával kapcsolatban bármilyen tevékenység, szolgáltatás díját.

A program első lépése a közműcsatlakozások díjmentessé tétele volt - emlékeztetett a helyettes államtitkár. Második lépésként, szeptember elsejétől "megtörtük az elosztók monopóliumát a közmű-kivitelezések tekintetében", már a vállalkozások széles köre dolgozhat közműcsatlakozás kiépítésén.

A helyettes államtitkár szerint a program kezdete óta több jelzést is kaptak, hogy egy-egy szolgáltató nem biztosította vagy valamilyen feltételhez kötötte a díjmentes közműcsatlakozás lehetőségét. Az is előfordult, hogy más jogcímen be akarták szedni a fogyasztótól a pénzt. Erre azt mondta, "a törvényben biztosított díjmentességi kör kapcsán semmilyen kiskaput, apró betűs költséget vagy más trükközést nem fogadunk el", és bejelentette, hogy eljárást kezdeményeznek minden olyan esetben, amikor egy szolgáltató megpróbálja "elszabotálni" a közműcsatlakozások ingyenességét vagy az eljárások gyorsítását.

Bartal Tamás arra kérte a fogyasztókat, hogy tájékozódjanak a változásokról és éljenek bejelentéssel, ha a szolgáltató azoktól eltérő feltételeket próbál számukra megszabni.