Még húsz évig nem tart a villanyautók okozta terheléstől a Mavir

  • belföld
  • 2018.04.12
    15:38
  • Greenport
Az energiafogyasztás kisebb mértékű emelkedésével számol a korábbiakhoz képest a Mavir a fogyasztói igények aktuális előrejelzésében. A társaság szerint az elektromos közlekedés 20 évig még nem fog jelentős terhet róni a hálózatra, bár jelezték, ezt még alakulhat másként.

Évi 0,2 százalékkal bővülhet a hazai áramfogyasztás 2020-ig, utána viszont felgyorsul, és évi 0,7, illetve 1,1 százalék közötti növekedés várható, majd a 2020-as évek végére kissé mérsékeltebb, 0,95 és 1 százalék között lehet a bővülés - a Mavir frissen közzétett elemzése szerint. Ebben a fogyasztói igényeket igyekeznek előrejelezni, hogy megfelelően lehessen tervezni a jövőbeli termelési és hálózati kapacitást, vagyis hogy mennyi új erőműre lesz majd szükség, illetve miként bővítsék a hálózatot.

A társaság jelezte, hogy a korábbi tanulmányokhoz képest mérsékeltebb növekedési várakozásokkal számoltak. Ennek oka hogy az elmúlt évtizedekben mindig nagyobb értéket prognosztizáltak a későbbi tényekhez képest.

“Ezért lehet kisebb valószínűséget adni a nagyobb igénynövekedési ütemnek, és többet az Európában kialakult irányzatoknak (takarékosság, hatékonyságjavulás stb.)”

- írják. Hozzájárult ehhez az is, hogy a 2000-es évek elején tapasztalható évi 1,5-2,5 százalékos igénybővülés a 2008-as válság idején megtorpant, sőt visszaesett, aminek hatásai máig érezhetők.

Az elemzésben a 2016-os 44,1 terawattórás összes áramfogyasztásból kiindulva 2022-re legalább 49,4, 2032-re pedig legalább 49,4 terawattóra fogyasztást jósolnak, de számoltak egy átlagos és egy nagyobb igénynövekedéssel is. Utóbbi esetben

2032-re legfeljebb 50,3 terawattóra lesz az összes magyarországi áramfogyasztás.

Az áramigény várható alakulásához a korábbi villamosenergia-felhasználási és rendszerterhelési adatokból indultak ki, és egyebek mellett számításba vették a gazdasági növekedés ágazatonként várható mértékét, az időjárást, a rendkívüli hideg/meleg napok várható számát.

A hőszivattyús hőellátás és a villamos motoros közúti közlekedés terjedése ugyanakkor a következő két évtizedben nem fogja alapvetően befolyásolni az áramigényt.

- írták, ezért ezek fogyasztásnövelő hatásailval egyelőre nem kalkuláltak. Jelezték ugyanakkor, hogy az ilyen nagyobb léptékű változások kezelésében és a megfelelő felkészülésben nagy jelentősége van az előrejelzések ismételt felülvizsgálatának.

A fogyasztáselőrejelzésével együtt részletes erőműépítési előrejelzést is közzétettek, aminek a lényege, hogy sok erőművet kell építeni gyorsan. A meglévő 8576 MW-s összes teljesítőképességből 4800-5000 MW marad meg a 2020-as évek közepére. Ahhoz, hogy a kiszámított igénynövekedéssel az áramtermelés is tartani tudja a lépést, a Mavir szerint

15 év alatt több mint 7 ezer MW termelési kapacitás kiépítésére lesz szükség.

A társaság ódzkodik attól, hogy a kieső teljesítményt esetleg az import növelésével teremtsék elő, ezt kockázatosnak tartják.

Legfrissebb