E-autó: A jövő töltési technikája már meg is valósult

„Az elektromos autózás legnagyobb hátránya, a lassú és körülményes akkumulátor töltés." - hallani sokszor a témával csak frissen ismerkedőktől és e-autókat használó autósoktól.

A megoldás természetesen igen egyszerűen. Több helyen, nagyobb teljesítményű töltőállomásokat kell telepíteni. Igen! Gondoljuk azonban egy kicsit tovább, mielőtt egy csattanós válasszal állunk elő. A villanyautók teljes feltöltése a sok helyen megtalálható gyorstöltőkkel átlagosan 4-6 órát vesz igénybe, ezért a nagyobb teljesítményű villámtöltők sokkal jobban preferáltabbak az e-autósok között. Ezek a töltők átlagosan 50 kW-os teljesítményt használva, akár 30 perc alatt képesek feltölteni egy elektromos autót. Egyetlen egy nagy probléma, amely a villámtöltők elterjedését gátolja, hogy – túlmutatva azon, hogy mekkora beruházási költsége van egy-egy ilyen típusú töltő telepítésének - hatalmas terhelést produkál az elektromos hálózaton. Erre a feloldhatatlannak hitt problémára kaptunk megoldást most az Egyesült Királyságból.

Ipari léptékű akkumulátorokból és villámtöltőkből álló hálózatának megépítését tűzte ki célul egy 1,6 milliárd font értékű projekt keretében a Pivot Power. A beruházás nagysága miatt több befektetési társaság társfinanszírozásában valósul meg a projekt. „Az összesen több, mint 2 GW teljesítményű hálózat létrehozásához a vállalat az ország 45 helyszínén telepít egy-egy 50 MW-os energiatároló egységet, melyek a villamos alállomásokon, közvetlenül a magasfeszültségű átviteli hálózatra lesznek kötve. A városok környékén és fontosabb utak mentén kiválasztott helyszíneken első körben összesen 100 villámtöltő lép majd üzembe, eleinte 150 kW töltési teljesítménnyel, amely később 350 kW-ra növelhető.

A szakértők szerint viszont a megújuló energiaforrásokat kiaknázó berendezések és az akkumulátorok összekapcsolásával ez a probléma kikerülhető – ezt kívánja bebizonyítani a Pivot Power a hatalmas akku-hálózattal, amely annyi elektromos áramot képes tárolni, ami 235 000 háztartás egynapi szükségletét ki tudná elégíteni. A projekt kezdeti szakaszában 10 helyszínen lép majd működésbe akkumulátor 18 hónap leforgása alatt, melyek mindegyike egy nyilvános villámtöltő-állomást, elektromos busz-pályaudvart, vagy valamilyen más villanymeghajtású járműflotta állomásának biztosít energiát. A legelső helyszínen, Anglia déli partvidékén már 2019 közepére befejeződhetnek a munkálatok.” – írja a villanyautosok.hu

Címlapi kép forrása: www.businessgreen.com

Készítette: Murányi Máté

Legfrissebb