20 ezer tonna szén-dioxidot spórolnál? Csak ne kanyarodj balra!

Egy új módszer szerint nem a legrövidebb, hanem a legkevesebb balra kanyarodást tartalmazó útvonalat kell választaniuk a UPS csomagszállító társaság alkalmazottainak. Ezzel évente közel 38 millió liter üzemanyagot takarítanak meg, 20 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a környezetbe.

Nem mindig a legrövidebb útvonal a legjobb - ezt vallják a UPS csomagszállító társaságnál. Ezért a szállítóknak nem a legrövidebb, hanem a legkevesebb balra kanyarodást tartalmazó útvonalat kell választaniuk. Ennek a módszernek a nagy előnye, hogy így csak akkor kell keresztezniük a forgalmat, ha nagyon muszáj.

Így az is előfordulhat, hogy egy darabig éppen az ellenkező irányba kell hajtaniuk a UPS sofőreinek, mint amerre a céljuk van, ám így jelentősen lecsökken a balesetveszélyes helyzetek száma, ráadásul üzemanyagot is spórolhatnak azzal, hogy nem kell a sofőrjeiknek egy-egy forgalmas kereszteződésben percekig arra várniuk, hogy lehetőségük legyen balra kanyarodni – legalábbis a jobboldali közlekedésű országokban.

Éppen ezért a UPS útvonaltervező programját úgy tervezték meg, hogy hagyja el a balra kanyarodást az útvonalból, és csak az igazán elkerülhetetlen helyzetekben kelljen a sofőrjeinek balra kanyarodniuk. Így mindössze 10 százalék a balra kanyarok aránya az útvonaltervezőben.

Ezzel a módszerrel közel 38 millió liter üzemanyagot takarítanak meg, 20 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb káros anyag kerül a környezetbe, és 350 ezerrel több csomagot tudnak szállítani évente.

Kérdés, hogy ha a módszer hatékony, akkor miért nem alkalmazza ezt minden autós. Az Independent cikke szerint azért, mert nem minden útvonal válik hatékonyabbá a módszerrel, a váltásra pedig nagyon sokan csak akkor lennének hajlandóak, ha az számukra előnyökkel járna.

A módszer akkor lenne hatékony, ha a legtöbb autósa alkalmazná a módszert. De lényeges kérdés, hogy ha egyetlen csomagszállító társaság ennyi üzemanyagot takarít meg, mennyit tudna egy egész város.

Legfrissebb